Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη λήξη της ισχύος του νόμου Κατσέλη που αφορά την προστασία της πρώτης κατοικίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών.

Τυπικά στις 31 Δεκεμβρίου και εφόσον η κυβέρνηση δεν επιδιώξει και δεν επιτύχει παράταση, χάνεται κάθε δυνατότητα ένταξης στον νόμο που έχουν όσοι δανειολήπτες βρέθηκαν εξαιτίας της οικονομικής κρίσης σε αδυναμία να αποπληρώσουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις. Η κυβέρνηση, αν και έχει τοποθετηθεί λέγοντας ότι θα υπάρξουν κάποιες πρόνοιες για ευάλωτες κοινωνικά και οικονομικά ομάδες, εντούτοις μέχρι σήμερα – σχεδόν έναν μήνα πριν από το τέλος του νόμου Κατσέλη – δεν φαίνεται να έχει αποφασίσει ποια θα είναι η επόμενη ημέρα, με τα σενάρια να μιλούν για πλήρη κατάργησή του ή για αντικατάστασή του με ένα νέο πλαίσιο ανάλογο με αυτό που αναμένεται να εφαρμοστεί στην Κύπρο από το νέο έτος ή ακόμα και για γενναίο κούρεμα των κριτηρίων, τόσο αναφορικά με τις αξίες των ακινήτων που αφορούν πρώτες κατοικίες όσο και με τα εισοδηματικά κριτήρια των νοικοκυριών. Μπορεί η χώρα θεωρητικά να βγήκε από τα Μνημόνια, ωστόσο στην πραγματική οικονομία ακόμα η ανεργία παραμένει σε υψηλά ποσοστά, με τις αποδοχές για τον έναν στους τέσσερις Ελληνες να βρίσκονται στα επίπεδα των 500 ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι ακόμα μια μεγάλη ομάδα πολιτών δεν έχει ανακάμψει οικονομικά και δεν μπορεί να καλύψει τις υποχρεώσεις που δημιούργησε στα χρόνια προ κρίσης με αποτέλεσμα η λήξη του νόμου Κατσέλη να τους αφήνει απροστάτευτους στον κίνδυνο να χάσουν την πρώτη και μοναδική κατοικία τους.
Σε διαπραγμάτευση

Ασφαλείς πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι στις διαπραγματεύσεις που θα έχει με τους θεσμούς στα τέλη του έτους να ζητήσει νέα παράταση του ισχύοντος νόμου για έναν ακόμα χρόνο και για τον σκοπό αυτό θα επιχειρηματολογήσει με βάση τα στοιχεία της προόδου που έχει γίνει τόσο από τη μείωση των υποθέσεων του νόμου Κατσέλη που εκκρεμούν στα δικαστήρια, αλλά και δείχνοντας το πλήθος των στρατηγικά κακοπληρωτών που εντοπίστηκαν να έχουν κρυφτεί στον νόμο, μετά και την άρση του απορρήτου τον περασμένο Σεπτέμβριο. Από την πλευρά τους πάντως οι θεσμοί φαίνεται ότι θέτουν ως προϋπόθεση για την παράταση του νόμου την αυστηροποίηση των κριτηρίων.
Επιπλέον στην επιχειρηματολογία αναμένεται να αξιοποιηθούν και τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος από τα οποία προκύπτει ότι το βασικό πρόβλημα των κόκκινων δανείων δεν αποτελούν οι περιπτώσεις των δανειοληπτών που έχουν προσφύγει στο νόμο Κατσέλη ή τον πτωχευτικό κώδικα, μιας και σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν την Πέμπτη από το σύνολο των κόκκινων δανείων που βαραίνουν τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, όσα βρίσκονται υπό δικαστική προστασία είναι μόλις το 14,6% και αντιπροσωπεύουν δάνεια συνολικού ύψους 12,9 δισ. ευρώ από το σύνολο των 86 δισ. που είναι τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών.
Οι ρυθμίσεις

Μάλιστα, όπως προκύπτει και από στοιχεία της ΤτΕ στην Επισκόπηση για το Ελληνικό Χρηματοπιστωτικό Σύστημα, οι τράπεζες ενώ αύξησαν τα ρυθμισμένα δάνεια δεν κατάφεραν να επιτύχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα, κάτι άλλωστε που επισημάνθηκε και στην πρώτη μεταμνημονιακή έκθεση των θεσμών την περασμένη Τετάρτη. Ειδικότερα, το σύνολο των ρυθμισμένων ανοιγμάτων το α" εξάμηνο του 2018 ανήλθε σε 49,3 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 26,5% των συνολικών ανοιγμάτων των τραπεζών, σε σχέση με το 25,2% στο τέλος του 2017. Ομως αυξήθηκε το ποσοστό των ήδη ρυθμισμένων ανοιγμάτων που εμφανίζει καθυστέρηση άνω των 90 ημερών στο 19,9%, έναντι 19,5% στο τέλος του 2017, ποσοστό που αντιπροσωπεύει δάνεια 10 δισ. ευρώ που ενώ ρυθμίστηκαν κοκκίνισαν ξανά μετά το πρώτο τρίμηνο της ρύθμισης.