Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού

Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “Δημοκρατία” (11/10/2022).

Αν και το φθινόπωρο έχει μπει για τα καλά, η Ε.Ε. έχει καθυστερήσει σημαντικά σε αναγκαίες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής ακρίβειας. Αυτό σημαίνει ότι νοικοκυριά και επιχειρήσεις κινδυνεύουν να περάσουν έναν σκληρό χειμώνα χωρίς κάποια μέτρα προστασίας.

Δεν είναι όμως αυτός ο μοναδικός κίνδυνος για ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας. Ο πληθωρισμός συνεχίζει και κινείται ανοδικά, «τρώγοντας» έτσι το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Ήδη η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε ότι έφτασε στο 12% τον Σεπτέμβριο, από 11,4% τον Αύγουστο.

Δεν είναι τυχαίο ότι εδώ και μήνες οι πολίτες έχουν μειώσει τις αγορές τους, ακόμα και αν αυτές αφορούν σε πολλές περιπτώσεις βασικά αγαθά. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα που έκανε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, μαζί με τη  εταιρεία Opinion Poll, το 83.2% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει μειώσει την αγορά καταναλωτικών προϊόντων.

Αυτό σημαίνει υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών και όπως είναι επόμενο, αυτή η εξέλιξη επηρεάζει αρνητικά και το επιχειρείν καθώς δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα να στηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Μοναδικός τρόπος να αντέξουν νοικοκυριά αλλά και οι ΜμΕ, είναι να επιτευχθεί μία συγκράτηση τιμών, κυρίως σε προϊόντα που πωλούνται σε σούπερ-μάρκετ και τα οποία δεν πρέπει να λείπουν από κανένα νοικοκυριό.

Στην προηγούμενη μεγάλη κρίση, αυτή της πανδημίας, οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις είδαν τους τζίρους τους να «εκτοξεύονται» ενώ είχαν και την στήριξη της Πολιτείας μέσω της καταβολής επιστρεπτέων προκαταβολών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις 5 αλυσίδες σούπερ-μάρκετ έχουν κοντά στο 90% του συνολικού τζίρου στα τρόφιμα. Ειδικότερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η αλυσίδα Σκλαβενίτης κατέχει το 32%, τα Lidl το 17%, τα ΑΒ-Βασιλόπουλος το 16%, Μασούτης πάνω από το 11% και Μετρό λίγο λιγότερο. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι μιλάμε για ένα ολιγοπώλιο στον τομέα των τροφίμων. Θεωρούμε λοιπόν ότι ήρθε η ώρα και τα σούπερ-μάρκετ να «βάλουν πλάτη» για την στήριξη της κοινωνίας. Όχι απλώς μέσω της λύσης που προωθεί η Πολιτεία για 50 είδη που θα πωλούνται φθηνότερα – και που εκτιμώ ότι θα είναι ιδιωτικής ετικέτας- αλλά μίας συνολικής συγκράτησης των τιμών. Είναι θεμιτό μία επιχειρηματική προσπάθεια να στοχεύει στο κέρδος, όμως όταν επικρατούν έκτακτες συνθήκες, όπως αυτές που βιώνει σήμερα όλη η κοινωνία, τότε θα πρέπει να υπάρχει και ανάλογη δράση από αυτούς που κατέχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας. Ειδικά όταν υπάρχει η δυνατότητα να το κάνουν λόγω υψηλής κερδοφορίας που κατέγραψαν το αμέσως προηγούμενο διάστημα.