Κατά 1,6% αυξήθηκε, σε ετήσια βάση, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Σεπτέμβριο του 2023

συγκριτικά με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, με τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα να συνεχίζονται με ποσοστό άνω του 9%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ετήσια σύγκριση υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (4,8%), Κρέατα- γενικά (8,4%), Ψάρια- γενικά (4,1%), Γαλακτοκομικά και αυγά (6,7%), Έλαια και λίπη (16,1%), Φρούτα- γενικά (13,9%), Λαχανικά- γενικά (17,7%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (8,2%), Λοιπά τρόφιμα (9,1%), Καφέ- κακάο- τσάι (6%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (13,9%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (5,7%).

Οι τιμές κινήθηκαν ανοδικά και σε: Ένδυση και υπόδηση (6,2%), Ενοίκια κατοικιών (6,3%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (3%), Στερεά καύσιμα (19,2%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (2%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (5,4%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (3,3%), Οικιακές υπηρεσίες (7,2%), Φαρμακευτικά προϊόντα (11,8%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (5,5%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,9%), Αυτοκίνητα καινούργια (3%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (9%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (6,6%), Καύσιμα και λιπαντικά (0,9%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (5,3%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (7,9%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (2,2%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (5,8%), Κινηματογράφους- θέατρα (10,6%), Πακέτο διακοπών (9,1%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (3,8%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,5%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (5,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4%), ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,8%), Ασφάλιστρα υγείας (5,7%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (2,1%).

Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Φυσικό αέριο (82%), Πετρέλαιο θέρμανσης (20,7%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (3,5%) και Ηλεκτρισμό (1,2%).

Η αύξηση στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή τον Σεπτέμβριο του 2023 συγκριτικά με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
 9,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά.
• 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 6,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
• 3,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
• 2,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 15,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, στερεά καύσιμα.
• 3,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

 

https://www.eea.gr