Τα κέρδη των τάνκερ μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου έχουν εκτιναχθεί σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, καθώς αριθμός ρεκόρ πλοίων έχει δεσμευτεί

για πλωτή αποθήκευση, αναφέρουν πηγές της αγοράς.  Τα στοιχεία της Kpler που έγιναν γνωστά την Τετάρτη, δείχνουν ότι 177 πλοία χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση 46,6 εκατομμυρίων βαρελιών προϊόντων καθαρού πετρελαίου παγκοσμίως, ο μεγαλύτερος αριθμός που έχει καταγραφεί ποτέ. 

Ενώ οι εκτιμήσεις του κλάδου αναφέρουν ότι δεκάδες πλοία χρησιμοποιούνται ως πλωτές εγκαταστάσεις αποθήκευσης για λόγους contango, πολλά πλοία απλώς βρίσκονται αντιμέτωπα με τις μεγάλες καθυστερήσεις στα λιμάνια λόγω συμφόρησης που έχουν προκαλέσει οι γεμάτες δεξαμενές στην ξηρά και δεν μπορούν να ξεφορτώσουν το εμπόρευμα τους.  Ο επικεφαλής ανάλυσης του κλάδου υγρών φορτίων της IHS Markit, Φώτης Κατσούλας, αναφέρει «τεράστιες καθυστερήσεις» στα τερματικά της βορειοδυτικής Ευρώπης και της Μεσογείου, με έναν αριθμό ρεκόρ δεξαμενόπλοιων να βρίσκονται αγκυροβολημένα στην περιοχή.  Με την κατάρρευση της κατανάλωσης στη βενζίνη και στα αεροπορικά καύσιμα λόγω της πανδημίας, καθώς και τη χαμηλή στάθμη του νερού του Ρήνου που περιορίζει τις κινήσεις των φορτηγίδων, τα αποθέματα προϊόντων πετρελαίων στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια αυξάνονται. 

«Οι ιδιοκτήτες φορτίων αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες στην εύρεση αγοραστών ή δεξαμενών αποθήκευσης. Αυτή η κατάσταση αναμένεται να διαρκέσει για εβδομάδες, καθώς η αγορά δεν μπορεί να απορροφήσει τους όγκους που συνήθως αποστέλλονταν στην ήπειρο », δήλωσε ο Κατσούλας.  «Αυτό οδηγεί σε έλλειψη διαθέσιμων μονάδων για μελλοντικές φορτώσεις, ωθώντας τα ναύλα της spot αγοράς σε νέα υψηλά».   Πρωτοφανείς συνθήκες στην αγορά  Η αγορά των τάνκερ είναι ισχυρή τόσο στην Ευρώπη όσο και εκτός, με τον εφοδιασμό των πλοίων να γίνεται ολοένα και δυσκολότερα, αναφέρουν αναλυτές.  Για τη διαδρομή αναφοράς από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής στην Ιαπωνία, το Baltic Exchange αξιολόγησε τα κέρδη για τα δεξαμενόπλοια τύπου LR2 στα 147.121 δολάρια την ημέρα και για τα τάνκερ LR1 στα 99.897 δολάρια την ημέρα, την Τετάρτη. 

Οι τιμές των ναύλων έχουν σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε μία εβδομάδα.  «Είναι τρελό. Τα ναύλα μπορούν να σκαρφαλώσουν και υψηλότερα, καθώς ολοένα και περισσότερα πλοία θα έχουν καθυστερήσεις και θα λειτουργούν ως αποθηκευτικοί χώροι μέχρι η παραγωγή των διυλιστηρίων να μειωθεί αρκετά ή η ζήτηση να ανακάμψει», δήλωσε αναλυτής με έδρα το Λονδίνο.  Πολλές ναυλώσεις για ταξίδια εκτιμάται ότι έχουν μετατραπεί σε ναυλώσεις αποθήκευσης αυτή την περίοδο, με τις εταιρείες πετρελαίου να είναι αναγκασμένες να αποθηκεύσουν τα φορτία αφού δεν έχουν βρει τελικό αγοραστή.  Από την άλλη πλευρά, οι πλοιοκτήτες αναμένεται να αναζητήσουν περισσότερες συμφωνίες ναύλωσης αν μπορούν να πετύχουν καλύτερες τιμές, δήλωσε ο αναλυτής.  Σύμφωνα με την VesselsValue, 18 τάνκερ LR2, τέσσερα LR1 and 18 τάνκερ MR έχουν ναυλωθεί για χρονικές περιόδους από τρεις μήνες μέχρι ένα χρόνο, από τις 23 Μαρτίου.

 

Εριέττα Κομνηνού -  mononews.gr