Η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων INTERTANKO, σε συμβουλευτική της επιστολή

προς τα μέλη της, δίνει συγκεκριμένες οδηγίες στα μέλη της να αποφεύγουν τις επικίνδυνες περιοχές, (Ερυθρά Θάλασσα, Περσικό Κόλπο, συμπεριλαμβανομένου του στενού του Χορμούζ) καθώς οι εντάσεις ενδέχεται να αυξηθούν.

Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων ενημέρωσης κατά τη διάρκεια της εβδομάδας στις 6ης Οκτωβρίου, όταν η Χαμάς εξαπέλυσε την επίθεσή κατά του Ισραήλ, ο ημερήσιος αριθμός σκαφών στην περιοχή του ισραηλινού λιμανιού της Ασκελόν όπου βρίσκεται ο τερματικός σταθμός πετρελαίου και βρίσκεται κοντά στη λωρίδα της Γάζας κυμαινόταν κατά μέσο όρο μεταξύ 140 και 150 σκαφών.

Σύμφωνα με τα δεδομένα του αυτόματος συστήματος αναγνώρισης πλοίου AIS αυτή την εβδομάδα, ο αριθμός αυτός έπεσε μεταξύ 110 και 120 πλοίων στην περιοχή.

Ναυλομεσίτες του βρετανικού P&I Club, τονίζουν ότι η απόφαση για την άδεια των πλοίων να εκφορτώσουν λαμβάνεται μετά από αξιολόγηση της κατάστασης ασφαλείας, που αλλάζει καθημερινά.

Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική BRS μια κλιμάκωση του πολέμου στο Ισραήλ θα μπορούσε να προκαλέσει περαιτέρω πτώση των εισαγωγών αργού πετρελαίου, με τους πλοιοκτήτες να αποφεύγουν την περιοχή και να οδηγήσει σε ενδεχόμενες διακοπές των διυλιστηρίων του.

Πάντως προς το παρόν ο άμεσος αντίκτυπος της σύγκρουσης Ισραήλ-Χαμάς στην αγορά δεξαμενόπλοιων ήταν “ουδέτερος”, σύμφωνα με την BRS Shipbrokers σε έκθεσή της στις 10 Οκτωβρίου.

Το Ισραήλ αντιπροσωπεύει το 0,2% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου με την κατανάλωσή του να ανέρχεται σε 230.000 βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Οι εισαγωγές αργού και διυλισμένων προϊόντων της χώρας, ύψους 350.000 βαρελιών ημερησίως, αποτελούσαν περίπου το 0,6% των παγκόσμιων αποστολών αργού μόνο και αντιστοιχούσαν στο 0,4% του πετρελαίου και των προϊόντων πετρελαίου που μεταφέρονται παγκοσμίως σε ημερήσια βάση, ανέφερε η ναυλομεσιτική BRS.

Αναφορικά με το κόστος των ασφαλίστρων για τα ισραηλινά φορτία κυμαίνεται σε υψηλότερα επίπεδα, καθώς ναυλομεσίτες επισημαίνουν ότι το Ισραήλ συγκαταλέγεται πλέον μεταξύ των χωρών της Μέσης Ανατολής, που θεωρείται ήδη περιοχή υψηλού κινδύνου.

Γίνεται λόγος για επιπρόσθετο ασφάλιστρο στα επταήμερα ταξίδια που ανέρχεται σε περίπου 0,15%-0,2% επί της εκτιμηθείσας αξίας του πλοίου, σε σύγκριση με ένα ασφάλιστρο 0,0125% νωρίτερα εφέτος.

Συστάσεις στα δεξαμενόπλοια

Η INTERTANKO στην επιστολή της καλεί τα δεξαμενόπλοια μέλης της που προσεγγίζουν θαλάσσιες περιοχές στη Μέση Ανατολή ότι θα πρέπει να ταυτοποιήσουν μια ασφαλή τοποθεσία για να μπορεί να αξιοποιηθεί σε περίπτωση επίθεσης, ενώ θα πρέπει να κρατούν ανοιχτό πάντα το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS) που παρέχει τη συνεχή τοποθεσία τους.

Καλεί επίσης τα πλοία μέλη να κάνουν άσκηση ετοιμότητας, να αποφύγουν τα θαλάσσια ύδατα του Ιράν, αλλά και να γνωρίζουν καλά τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης 5 (BMP5), που είναι ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που αποσκοπούν στην ενίσχυση της θαλάσσιας ασφάλειας.