Η ανησυχία αυξάνεται όσον αφορά τα πληρώματα που δεν μπορούν να αποβιβαστούν από τα πλοία τους, ακόμα και στις περιπτώσεις που έχουν λήξει

οι συμβάσεις τους. Η δυσάρεστη αυτή κατάσταση επιδεινώνεται παγκοσμίως, παρά τις προσπάθειες των κυβερνήσεων να διασφαλίσουν ότι οι θαλάσσιες διαδρομές παραμένουν ανοιχτές και το παγκόσμιο εμπόριο συνεχίζεται απρόσκοπτα, ενώ στην πραγματικότητα τα σύνορα είναι κλειστά, λόγω της καραντίνας που εφαρμόζεται και των προβλημάτων στον εφοδιασμό των πλοίων. Ο διευθύνων σύμβουλος της V.Group, Graham Westgarth, σε επιστολή του προς τον Lloyd’s List σημειώνει ότι «δυστυχώς, η ευημερία εκατοντάδων χιλιάδων ναυτικών παραβιάζεται σήμερα, επειδή δεν μπορούν να αποβιβαστούν από τα πλοία στον προορισμό τους κατά τον τερματισμό των συμβάσεών τους.

Με αυτό το δεδομένο, οι περισσότεροι δεν έχουν άλλη επιλογή παρά να συνεχίσουν να εργάζονται για μεγάλες περιόδους εβδομάδων ή μηνών». Σε ένα περιστατικό που διηγείται στους New York Times, ο Nilesh Gandhi, πλοίαρχος ενός πετρελαιοφόρου που έδεσε στην Κίνα κατά τη διάρκεια της αιχμής των κρουσμάτων του κορονοϊού στη χώρα, στις αρχές Φεβρουαρίου, δεν κατάφερε να αποβιβαστεί και στη συνέχεια να πετάξει με αεροπλάνο στη μόνιμή του κατοικία, με αποτέλεσμα να συνεχίσει να εργάζεται, τουλάχιστον μέχρι να φτάσει στη Σιγκαπούρη, μια χώρα που με τη σειρά της απαγόρευσε την αντικατάσταση του πληρώματος στην επικράτειά της. Το ίδιο συνέβη και στον επόμενο προγραμματισμένο προορισμό, τη Σρι Λάνκα, καθώς επίσης και στους επόμενους προορισμούς, στη Σαουδική Αραβία και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ο κ. Westgarth υπογραμμίζει περαιτέρω ότι, εκτός αν επιλυθεί σύντομα η κατάσταση, οι επιπτώσεις στην υγεία και στην ευημερία των ναυτικών θα μπορούσαν να είναι τέτοιες, που θα άρχιζαν να θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πλοίων και συνεπώς την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού των εμπορευμάτων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Synergy Group, Rajesh Unni, αναφέρει ότι περίπου 100.000 ναυτικοί βρίσκονται στο τέλος των συμβάσεων εργασίας τους και πρέπει να επαναπατριστούν. Στις 23 Μαρτίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέτρεψε την αλλαγή του πληρώματος στα λιμάνια της Γηραιάς Ηπείρου. Αλλά ακόμα και σε αυτή την περίπτωση οι ναυτικοί δυσκολεύονται να επιστρέψουν στην πατρίδα τους εξαιτίας της καθήλωσης των αεροπλάνων στο έδαφος.

Η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), η οποία εκπροσωπεί τους ναυτικούς, δήλωσε ότι δεν μπορεί να αντιταχθεί στην υποχρεωτική επέκταση των συμβάσεων κατά των εθνικών νόμων που κλείνουν τα σύνορα. Όλα τα παραπάνω επιδεινώνονται στην περίπτωση που το πλήρωμα παρουσιάσει συμπτώματα του Covid-19, όπως οι δύο επιβεβαιωμένες περιπτώσεις στο πλοίο «Isabela Island» στο Βαλπαραΐσο της Χιλής ή η περίπτωση αρκετών μελών του πληρώματος του «Gjertrud Maersk», οι οποίοι διαγνώστηκαν με κορονοϊό.