Σαφή προειδοποίηση προς τις αναθέτουσες αρχές αποτελεί η νέα γνωμοδότηση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχης Δημοσίων Συμβάσεων να μην περεκτρέπονται

με τις απ΄ευθείας αναθέσεις.

Με μια εκτενή αναφορά σε όλες τις αντιρρήσεις – παρατηρήσεις της σε σχέση με τους νέους νόμους και τις ΠΝΠ που αφορούν τις απ’ ευθείας αναθέσεις παρεμβαίνει εκ νέου η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων σημειώνοντας ότι αφήνουν πολλές δυνατότητες παρερμηνειών και κατάχρησης των δυνατοτήτων από τις αναθέτουσες αρχές.

Η ΕΑΑΔΗΣΥ σημειώνει ότι οι εκτεταμένες παραπομπές και δη σε άρθρα των λοιπών Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκαν εν μέσω της τρέχουσας συγκυρίας, δημιουργεί ασαφές και αποσπασματικό πλαίσιο, του οποίου η εφαρμογή ενδέχεται να δημιουργήσει ερμηνευτικές δυσχέρειες.

Σε κάθε περίπτωση, και λαμβανομένου υπ’ όψη ότι δεν είναι δυνατόν να προβλεφθούν εξαντλητικά όλες οι συμβάσεις, η σύναψη των οποίων δύναται να απαιτηθεί για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών λόγω της τρέχουσας πανδημίας, επαναλαμβάνεται εμφατικά η δυνατότητα προσφυγής στις προβλέψεις της κείμενης νομοθεσίας που αφορούν την αντιμετώπιση απρόβλεπτων και επειγουσών.

Επίσης η ΕΑΑΔΗΣΥ αναφέρει:

Υπενθυμίζεται δε, ότι σύμφωνα με την Ερμηνευτική Ανακοίνωση της Επιτροπής της 01.08.2006 (EE C 179/2), και στις συμβάσεις κάτω των ορίων εφαρμογής των Οδηγιών, οι αναθέτουσες αρχές υποχρεούνται να τηρούν τις αρχές και τους θεμελιώδεις κανόνες της Συνθήκης, ήτοι τις αρχές της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων (άρθρο 34 της Σ.Λ.Ε.Ε.), του δικαιώματος εγκατάστασης (άρθρο 43 της Σ.Λ.Ε.Ε.), της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών (άρθρο 49 της Σ.Λ.Ε.Ε.), της μη διάκρισης και της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας, της αναλογικότητας και της αμοιβαίας αναγνώρισης, τουλάχιστον στις διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων που έχουν επαρκή σχέση με τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς (Υπόθεση C-231/03 της 21ης Ιουλίου 2005, Coname, σκέψη 20).

Το μεγάλο ερωτηματικό που τίθεται είναι τι γίνεται σε περίπτωση που ακολουθώντας τις εγκυκλίους οι αναθέτουσες αρχές νομίζουν ότι μια σύμβαση εμπίπτει στις ΠΝΠ ενώ αυτό δεν συμβαίνει όπως σημειώνει στην σχετική γνωμοδότηση της η Η ΕΑΑΔΗΣΥ για δεκάδες περιπτώσεις;

Εν κατακλείδι, η ΕΑΑΔΗΣΥ αναφέρει ότι εξετάζοντας συνολικά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις παρατηρείται ότι καταρχήν “λεκτικά” συσχετίζονται με τον κίνδυνο εμφάνισης και διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, προβλέπουν συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που μπορούν να ανατεθούν («Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος εμφάνισης και διασποράς του κορωνοϊού COVID- 19, η έλλειψη του οποίου βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τέσσερις (4) ή έξι (6) μήνες κατά περίπτωση (αν και δεν είναι σαφής ο λόγος διαφοροποίησης του χρονικού διαστήματος).

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, προβλέπεται η σύναψη δημοσίων συμβάσεων με απευθείας ανάθεση (άρθρα 15, 26, 50, 65) και η απευθείας ανάθεση με προηγούμενη ανάρτηση πρόσκλησης στην ιστοσελίδα της αναθέτουσας αρχής (άρθρο 34), κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων. Συναφώς, η Αρχή επαναλαμβάνει τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν αναλυτικά στις Γνώμες Α10/2020, Α14/2020 και Α16/2020.

Υπενθυμίζεται ότι η παρεχόμενη δυνατότητα σύναψης δημοσίων συμβάσεων με απευθείας ανάθεση, δεν αναιρεί την υποχρέωση των αναθετουσών αρχών να υπολογίζουν την εκτιμώμενη αξία των συμβάσεων βάσει των οριζομένων στο άρθρο 6 του ν. 4412/2016 και, κατ’ επέκταση, να μεριμνούν ούτως ώστε οι ανατιθέμενες συμβάσεις να μην κατατέμνονται επί σκοπώ αποφυγής της κείμενης νομοθεσίας.

Πέραν των ανωτέρω, σημειώνεται ότι η χρήση της Π.Ν.Π. ως νομοθετικού εργαλείου για τη ρύθμιση ζητημάτων που θα μπορούσαν να αντιμετωπισθούν με τη συνήθη διαδικασία, κείται εκτός του σκοπού της και θα πρέπει να αποφεύγεται (άρθρα 44, 45).

Κατεβάστε από εδώ όλη τη γνωμοδότηση όπου αναφέρονται όλες οι διατάξεις των ΠΝΠ και των νόμων για τις δημόσιες συμβάσεις στην περίοδο του κορονοϊού.

www.myota.gr